Biography

4. january 2015 at 17:07 | kaja |  Biography
Sebastian Vettel je nemecký pilot Formuly 1. V sezóne 2009 nahradil Davida Coultharda v tíme Red Bull Racing, pre ktorý získal v roku 2010 titul majstra sveta, ktorý následne obhájil i v rokoch 2011, 2012, 2013. Aktuálny titul získal už po Veľkej cene Indie, 27.októbra, tri kolá pred koncom sezóny.

Kariéra

Kariéru pilota F1 začal na pozícii testovacieho a náhradného jazdca tímu BMW Sauber vo voľnom tréningu pred Grand Prix Turecka 2006. Vettel sa s vekom 19 rokov a 53 dní tak stal najmladším pretekárom, ktorý sa objavil v pretekoch F1.

V roku 2010 sa stal vo veku 23 rokov a 134 dní najmladším majstrom sveta Formuly 1, čím o 166 dní prekonal dvojročný rekord Lewisa Hamiltona. Tretím miestom na Veľkej cene Japonska si Sebastian zabezpečil titul Majstra sveta i v sezóne 2011. V tejto sezóne zároveň prekonal rekord Nigela Mansella v počte získaných pole position, keď si najlepšiu štartovnú pozíciu vybojoval až 15 krát. Titulom v roku 2013 sa stal najmladším štvornásobným majstrom sveta v histórii F1.

4. októbra 2014 Red Bull Racing ohlásil odchod Vettela z teamu na konci sezóny. 20. októbra 2014 Ferrari potvrdilo 3-ročnú zmluvu s Vettelom, kde od sezóny 2015 nahradil Fernanda Alonsa.

Detstvo


Sebastian má mladšieho brata Fabiana a dve staršie sestry Melanie a Stefanie. V škole nepatril medzi najlepších. V rozhovore uviedol, že v detstve boli jeho hviezdy traja Michaelovia: Michael Jackson,Michael Schumacher a Michael Jordan. Pôvodne chcel spievať ako Michael Jackson, ale zistil, že nemá na to hlas. Sebastian žije vo Švajčiarsku ako väčšina pretekárov a je fanúšik nemeckého futbalu, konkrétne klubu Eintracht Frankfurt.

Juniorská kategória

Vettel začínal pretekať na motokárach v roku 1995. V tejto kategórii získal mnoho rôznych titulov. V roku 2003 začal pretekať v nemeckých majstrovstvách Formule BMW, v ktorom päťkrát vyhral a v celkovej klasifikácii šampionátu obsadil druhú priečku. O rok neskôr už v tejto kategórii s prevahou získal titul majstra Nemecka, keď vyhral 18 z 20 pretekov.
Pre rok 2005 prestúpil do vyššej kategórie, do európskeho šampionátu Formule 3, kde s 64 bodmi získal celkové piate miesto a stal sa nováčikom roka. Päťkrát bol na pódiu, ale žiadny závod sa mu nepodarilo vyhrať, a to aj vďaka dominancii Lewisa Hamiltona. V septembri toho istého roku testoval voz formuly 1 Williams FW27 za odmenu, za svoj úspech vo Formule BMW v minulom roku.

V sezóne 2006 sa stal vicemajstrom európskych majstrovstiev Formule 3, so ziskom 75 bodov a štyroch víťazstiev. V tom istom roku tiež pretekal vo svetovej sérii Formula Renault. Debutoval na talianskom okruhu v Misane, kde skončil druhý za Pastorom Maldonadom. Ale ten bol po pretekoch diskvalifikovaný, a tak Vettel dodatočne získal svoje prvé víťazstvo v tejto sérii. Avšak v ďalšom závode na belgickom okruhu Spa-Francorchamps utrpel zranenie. Pri havárii ho zasiahli letiace črepy vozidla a takmer mu odrezali prst. Predpokladalo sa, že nebude môcť pretekať niekoľko týždňov. Aj cez toto zranenie pretekal už ďalší víkend na okruhu v Zandvoorte v závode majstrov F3, kde skončil na šiestom mieste.

Formula 1

2006-2007: BMW Sauber


Od Grand Prix Turecka 2006 sa Vettel stal tretím jazdcom tímu BMW Sauber. Potom, čo doterajší rezervný jazdec Robert Kubica nahradil od maďarskej grand prix Jacquesa Villeneuva, ktorý bol z tímu vyhodený.
Vettel zažiaril vo svojom prvom vystúpením s BMW Sauber, keď počas tureckej grand prix vyhral druhú časť piatkového voľného tréningu. Rovnaký kúsok sa mu podaril pri nasledujúcej talianskej grand prix, kedy vyhral oba piatkové voľné tréningy

2007

Pre nadchádzajúcu sezónu 2007 bol tímom BMW Sauber potvrdený na miesto testovacieho jazdca a tiež pokračoval v pretekoch svetovej série formule Renault, v ktorom sa dostal do čela šampionátu. Potom bol už natrvalo povolaný do formuly 1.
Robert Kubica bol po vážnej nehode v kanadskej Grand Prix nahradený práve Vettelom. Vettel ho nahradil iba v Grand Prix USA a neviedol si vôbec zle. Do závodu štartoval zo siedmej pozície a preteky dokončil na poslednej bodovanej priečke, na ôsmom mieste. Vďaka tomu sa stal najmladším pilotom formuly 1, ktorý dokázal bodovať v závode, vo veku 19 rokov a 349 dní.

2007-2008: Toro Rosso


BMW Sauber musel 31. júla 2007 Vettela uvoľniť, pretože mal zmluvu s Red Bullom. Vettel nahradil od maďarskej grand prix v tíme Toro Rosso prepusteného Scotta Speeda. Ešte pred samotným pretekom bolo potvrdené, že v sezóne 2008 bude Vettel tiež pretekať za Toro Rosso, spoločne so Sébastienom Bourdaisom.
V daždivom závode v Číne došiel na 4. mieste a získal tak pre tím Toro Rosso zatiaľ jeho najlepšie umiestnenie v histórii.

2008

Sezóna 2008 začala pre Vettela priamo katastrofálne. Ani jeden z prvých štyroch pretekov nedokončil, a v troch z nich skončil už v prvom kole. Zakaždým sa zaplietol do kolízie s inými jazdcami. Prvý dokončený závod tak prišiel až v Turecku, avšak to bolo až 17. miesto. Ďalšie preteky, Grand Prix Monaka, sa mu ale podarila, a on vybojoval 4 body za 5. miesto. Hneď v ďalšom závode, v Kanade, si pripísal ďalší bod, za 8. miesto. V druhej polovici sezóny sa začal zlepšovať a hneď dvakrát po sebe bodoval. Vrchol však prišiel v Taliansku. Celý víkend na okruhu Monza pršalo a to Vettelovi evidentne hralo do kariet. V kvalifikácii senzačne vybojoval pole position. To ale nebolo všetko. Pršalo aj v závode a Vettel si štýlom štart-cieľ došiel senzačne pre víťazstvo. Zároveň to bolo prvé víťazstvo aj pre stajňu Toro Rosso, ktorá o stupne víťazov rozhodne veľakrát nebojovala. Vettel sa tak stal najmladším jazdcom, ktorý kedy vyhral Grand Prix.

2009-2014: Red Bull Racing


17. júla 2008 bolo oznámené, že Sebastian Vettel prestupuje z tímu Toro Rosso do Red Bullu. Túto sezónu sa mu viedlo veľmi dobre. Získal celkom 8 pódií (4x1.místo, 2x2.místo, 2x3.místo) a stal sa vicemajstrom (2. miesto).

2010

Vettelovi nezačala sezóna zrovna dobre. V Bahrajne vyhral kvalifikáciu, ale kvôli technike sa v závode prepadol na 4. miesto. Problémy s technikou ho sprevádzali aj v ďalšom závode, ktorý nedokončil. Vyhral až nasledujúci závod v Malajzii. Ďalej striedal dobré s horšími výsledkami. V Turecku sa pri predbiehaní zrazil s tímovým kolegom Webberom, čo viedlo k vyostreniu ich vzťahu. Závod vo Valencii s prehľadom vyhral. Pri závode vo Veľkej Británii dostal na úkor Webbera nové predné krídlo, svoje totiž rozbil. Preteky ale dokončil až na 6. mieste po chybnom štarte. V daždivej Veľkej cene Belgicka pri predbiehaní mal kolíziu s monopostom Jensona Buttona a došiel 15. Po tomto preteku začal byť odpisovaný a skoro nikto mu už neveril. V Taliansku ale už došiel štvrtý po riskantnej jazde, kedy absolvoval skoro celý závod na jednej sade pneumatík a vymenil ich až kolo pred koncom. V Singapure bol z celého poľa jediný, kto stíhal Alonsa a došiel druhý. Japonsko sa nieslo v znamení dažďa a Vettelovho jasného víťazstva. Okruh v Kórei bol zbrusu nový, dokončený tesne pred pretekmi. Vettel viedol skoro celý závod, ale 10 kôl pred koncom mu vypovedal službu motor. Nakoniec sa zistilo, že sa zlomila ojnica. Celý svet formule jedna šokovalo správanie Vettela, ktorý vyhlásil tesne po pretekoch, že mu je to už jedno. V Brazílii si bez problémov došiel pre víťazstvo. Posledné preteky v Abu Zabí bol kľúčový pre získanie majstrovského titulu. Vettel mal pred štartom najmenšiu šancu na to získať titul. Vettel ale postavil na hlavu všetky prognózy. Keďže zvíťazil, Alonso sa vinou chybnej taktiky prepadol na siedme miesto a Webber došiel až za Alonsom, nemecký pilot získal titul majstra sveta. Stal sa tak najmladším šampiónom v histórii. Za celú sezónu dosiahol na 10 pole position, päť pretekov vyhral, dvakrát bol druhý a trikrát tretí. Po sezóne sa stal športovcom Nemecka a Európy.

2011

Pre Vettela začala sezóna dominantne. Vyhral prvé dva preteky. V Číne kvôli opotrebovaným pneumatikám skončil druhý za Hamiltonom. Nasledujúce tri preteky vyhral, hoci v Španielsku bojoval s Hamiltonom. V Kanade po celý pretek viedol, ale v poslednom kole chyboval a dostal sa pred neho Jenson Button. Vo Valencii opäť vyhral. V Silverstone po zastávke v boxoch dokončil druhý, na konci závodu na neho útočil tímový kolega Webber, ale podľa pokynu tímu došli v tomto poradí. V Nemecku získal štvrté miesto a prvýkrát v sezóne tak nestál na stupňoch víťazov. V Maďarsku došiel na druhom mieste. V Belgicku zvíťazil a ďalšie dve výhry si pripísal aj v Taliansku a Singapure. V Singapure mu chýbal jeden bod na obhájenie titulu majstra sveta. Ten získal tretím miestom v Japonsku. Stal sa najmladším dvojnásobným majstrom sveta. V Kórei bol tím Red Bull prvýkrát v sezóne porazený v kvalifikácii. Vettel ale po štarte z druhého miesta vo štvrtej zákrute prvého Hamiltona predbehol a vyhral celý závod. Red Bull tak obhájil prvenstvo v Pohári konštruktérov. V Abú Zabí prvýkrát Vettel neprešiel cieľovou rovinkou po defekte v druhej zákrute po štarte, aj keď Pirelli skúmalo čo stálo za defektom pravej zadnej pneumatiky, nedošlo k žiadnemu záveru.

2012

Po šiestom mieste v kvalifikácii na Grand Prix Austrálie sa prebojoval vďaka stratégii zastávok v boxoch na druhú priečku. Šiestu priečku obsadil aj v kvalifikácii na GP Malajzie, kde skončil kvôli prerezanej pneumatike na nebodovanej jedenástej pozícii. V kvalifikácii Veľkej ceny Číny sa nedostal do záverečnej časti a skončil jedenásty. V závode si polepšil na piate miesto, keď sa v závere prepadol z druhej priečky. Po pole position vyhral Veľkú cenu Bahrajnu. Vďaka tejto výhre a zisku 25 bodov sa ujal priebežného vedenia Pohári jazdcov. V GP Španielska zo 7. miesta dokončil šiesty, keď musel absolvovať trest prejazdu boxami, pretože v časti trate, kde boli vyvesené žlté vlajky, dostatočne nezvolnil. V monackej kvalifikácii obsadil desiatu priečku a vďaka odlišnej stratégii vybojoval štvrté miesto. Pri GP Kanady sa z pole position prepadol na 4. miesto. V GP Európy vybojoval pole position a preteky viedol až do 33. kola, kedy ho zradila technika a musel odstúpiť. V GP Veľkej Británie si zo 4. miesta v kvalifikácii došiel pre 3. miesto v závode. Pri GP Nemecka sa zo 2. pozície v kvalifikácii prepadol na 5. miesto. V GP Maďarska sa zo 3. miesta prepadol až na 4 miesto. Pri GP Belgicka štartoval z 11. miesta, ale v pretekoch sa prebojoval až na konečné 2. miesto. V Taliansku preteky nedokončil. Ďalšie štyri preteky v Singapure, Japonsku, Kórei a Indii však vyhral. V Abú Zabí došiel 3. Pri GP USA si došiel pre 2. miesto. Pred posledným pretekmi viedol v priebežnom poradí šampionátu pred Fernandom Alonsom o 10 bodov. V Brazílii sa kvalifikoval 4. ale v prvom kole po kontakte s iným monopostom dostal hodiny a prepadol sa až na koniec poľa. Prebojoval sa však na 6. miesto a pretože Alonso došiel druhý, získal Vettel o obyčajné 3 body svoj 3. majstrovský titul v rade.

2013

Vettel začal svoju piatú sezónu v Red Bulle vyhratím kvalifikácie v Grand Prix Austrálie, preteky ale dokončil na treťom mieste s odstupom 22.sek. na prvého Kimiho Raikkonena. Kvalifikáciu vyhral aj v Grand Prix Malajzie, pred svojim tímovým kolegom Markom Webberom. Vyhral aj preteky, ale jeho ignorovanie tímového príkazu vyvolalo mnohé diskusie. Red Bull povedal svojim jazdcom, aby si udržali pozície, ale Vettel nakoniec Webbera predbehol a pripravil ho o víťazstvo. Mark bol po pretekoch naštvaný. Vettel sa najprv za svoj čin ospravedlnil, ale neskôr sa ospravedlnenia zriekol a povedal, že by to urobil znovu. Vzťah Vettela a Webbera sa ešte viac vyhrotil. V Čínskej GP sa Vettel kvalifikoval 9, v pretekoch obsadil štvrté miesto. V Bahrajne sa mu podarilo vyhrať a udržal si vedenie v šampionáte. V Španielsku bol štvrtý a v Monaku druhý. V Kanade vyhral dominantným spôsobom a svoj náskok navýšil na 36 bodov. V Britskej GP viedol, ale musel odstúpiť kvôli problémom s prevodovkou. V domácej GP Nemecka sa mu podarilo vyhrať, aj napriek tlaku Raikkonena a Grosjeana. V Maďarsku sa Vettel musel uspokojiť len s tretím miestom, ale v Begicku, Taliansku, Singapure a Koréi vyhral a mal 77-bodový náskok. V Singapure a Koréi sa Vettel stal len tretím pilotom, ktorý dokázal vyhrať 3 preteky za sebou. Vettel vyhral svoj štvrtý titul už v Indii, 27.októbra.

2014

Vettel si na začiatku roku vybral číslo, ktoré bude mať dokonca kariéry - číslo 5. Avšak, ako urádujúci majster sveta používal po celý rok číslo 1. Webber odišiel z Red Bullu, a tak sa jeho novým kolegom stal Austrálčan Daniel Ricciardo. Po problémoch v zimných testoch sa nová sezóna pre Vettela nezačala vôbec dobre - kvalifikoval sa až 12, a v pretekoch odstúpil už po troch kolách. Po problémoch bol nútený odstúpiť z pretekov aj v Monaku a Rakúsku. Vettel sa kvalifikoval do prvej rady v pretekoch v Malajzii, Veľkej Británii a Maďarsku. Na pódium sa dostal v Malajzii, Kanade a Singapure. Dňa 4.októbra 2014 oznámil svoj odchod z Red Bullu, z ktorého prestúpil do svojho obľúbeného tímu Scuderia Ferrari. Vettel v tomto roku prehral so svojim tímovým kolegom prvýkrát vo svojej kariére v F1. Okrem toho trpel problémami so spoľahlivosťou na svojom aute.

2015 - :Ferrari

2015

Vettel skončil vo svojom debute za Ferrari na treťom mieste vo Veľkej cene Austrálie. Potom nasledovala Veľká cena Malajzie, v ktorej Vettel získal senzačné víťazstvo po roku pre seba a zároveň víťazstvo pre Ferrari po dlhých dvoch rokoch. Bolo to jeho 40. víťazstvo, ktoré ho dostalo za Ayrtona Sennu na štvrté miesto v celkovom počte víťazstiev. V tretích pretekoch sezóny v Číne obsadil Vettel tretie miesto, čo znamenalo tretie pódiové umiestnenie v rade. V pretekoch v Bahrajne urobil niekoľko chýb a aj napriek tomu, že štartoval z druhého radu, obsadil v cieli len konečné piate miesto. Vo Veľkej cene Španielska obsadil po prvej dobrej polovici pretekov tretie miesto, aj napriek tomu, že sa dlhú dobu držal na druhom. Vo Veľkej cene Monaka si zapísal druhým miestom opäť ďalšie pódium. Vo Veľkej cene Rakúska to bolo štvrté miesto a v Británii so šťastím tretie miesto. Nasledovala Veľká cena Maďarska, v ktorej predviedol neuveriteľný štart z tretieho miesta a dostal sa pred oba Mercedesy na prvé miesto. Vettel tak získal druhé víťazstvo v sezóne a zároveň 41. v kariére, čím sa vyrovnal v počte víťazstiev legendárnemu Ayrtonovi Sennovi. Po letnej prestávke bola na rade Veľká cena Belgicka, v ktorej to po väčšinu pretekov vyzeralo pre Nemca dobre. V predposlednom kole mu však po dlhom stinte na stredne tvrdých sadách buchla pravá zadná pneumatika a jeho šance na dobrý výsledok boli zmarené. Náladu si však napravil v domácich pretekoch Ferrari v Taliansku, kde obsadil druhé miesto. Nasledovali preteky v Singapuru, Vettel senzačne získal svoju prvú pole position s Ferrari, ktorú na druhý deň premenil v tretie víťazstvo sezóny. V Japonsku obsadil tretie miesto, v Ruskej Soči bol opäť na pódiu a keďže Nico Rosberg preteky nedokončil, Vettel sa v šampionáte posunul vyššie na druhé miesto za Lewisa Hamiltona. Vo Veľkej cene USA štartoval Vettel až z 13. miesta kvôli výmene motora, avšak aj napriek tomu sa mu podarilo dostať na pódium. Nasledujúce preteky v Mexiku boli pre Vettela obrovským sklamaním, urobil mnoho chýb a nakoniec kvôli vlastnej chybe ani preteky nedokončil a stratil aj druhé miesto v šampionáte. Víkend v Brazílii bol pre Vettela silný, skončil pred svojim tímovým kolegom a opäť sa mu podarilo dostať na pódium. V posledných pretekoch sezóny v Abu Dhabi obsadil štvrté miesto, keďže kvôli chybe v kvalifikácii štartoval zo zadnej pozícii na štarte. Svoju prvú sezónu s Ferrari skončil na treťom mieste v šampionáte, s tromi víťazstvami a 13. pódiami.
 


Actual articles

Advertisement
sebastian-vettel-fans.blog.cz| Sebastian Vettel Fan Site| © 2014 - 2017, All rights reserved|